Światło źródłem życia

fototerapia_01

Ten slogan, nieraz nadużywany przez producentów oświetlenia, odnosi sie oczywiście do światła naturalnego, światła słonecznego. Wszyscy znamy wpływ promieni słonecznych nie tylko na trwanie i budowanie różnych form życia, ale również na nasze samopoczucie i naszą aktywność.

Podczas krótkich, jesiennych i zimowych dni, często czujemy się ospali, bywamy również smutni, tracimy zdolność  kreatywnego działania, spada wydajność w pracy. Przyczyną obniżonej kondycji psychicznej, a co za tym idzie również fizycznej, jest zmniejszona ilość światła dziennego docierająca do siatkówki oka, zwłaszcza w godzinach porannych.

W ostatnich latach wyodrębniono nową jednostkę chorobową zwaną „depresją efektywną sezonową”, która pojawia się w miesiącach od listopada do marca.

Światło ma duży wpływ na wydzielanie przez mózg substancji poprawiających nastrój tzw. hormonów szczęścia: endorfiny, serotoniny, dopaminy.

Product_Soft_Deta2_1440

Zmniejszona ilość światła słonecznego to nie tylko sprawa cyklu dnia i nocy, ale również  warunków  i aranżacji przestrzeni, w której  jesteśmy aktywni w ciągu dnia. Często pomieszczenia, w których pracujemy, są pozbawione naturalnego światła, albo jego dostęp jest ograniczony. Podobnie jest w miejscach odnowy biologicznej, restauracjach, salach konferencyjnych, a nawet naszych prywatnych domach, gdzie odcinamy się od świata zewnętrznego poprzez szczelnie zasłonięte okna.

Tutaj z pomocą przychodzi dobrze dobrane światło sztuczne.

Dobrze, żeby pomieszczenia, w których przebywamy rano, były właściwie doświetlone, dotyczy to szczególnie łazienki i kuchni. Energia, której potrzebujemy na cały dzień, dostarczana jest w postaci promieniowania widzialnego (od 380 do 770nm), a im fale są dłuższe tym więcej światła wchłania nasz organizm. Zadbajmy o to, aby parametry naszego oświetlenia zbliżone były do światła dziennego. Pomocne są w tym nowe źródła światła: halogeny i Ledy.

W miejscach pracy najczęściej stosowane są świetlówki. Powinniśmy zwrócić uwagę na ich właściwą barwę i moc.

Wieczorem możemy zmniejszyć natężenie światła, ponieważ przechodzimy w stan relaksu i snu. Nasz organizm w czasie ciemności produkuje melatoninę, hormon odpowiedzialny za regulowanie zasypiania. Melatonina odpowiedzialna jest również za starzenie się komórek ciała. Wydzielanie melatoniny stymulowane jest przez ciemność i blokowane przez światło.

641x939_full

Okazuje się, że na różne formy naszej aktywności ma również wpływ kolor światła. Czerwony kolor działa pobudzająco, stąd często w dyskotekach używane są czerwone przesłony żarówek. Żółte światło wpływa kojąco na nasze zmysły, poprawiając pozytywne postrzeganie rzeczywistości.

23 lutego obchodzony był światowy dzień walki z depresją. Depresja jest w tej chwili jedną z poważniejszych chorób cywilizacyjnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *